Är helårsdäck ett alternativ på resan?

Helårsdäck har fått sitt namn efter att de kan användas året runt. De har egenskaper som gör att de både är lagliga att köra med på sommaren och på vintern. Detta till skillnad mot dubbdäck och sommardäck som enbart får sitta på bilen under några månader per år. Orsaken är att både sommar- och vinterdäck är konstruerade för att möta det klimat som råder under dessa perioder. Ett helårsdäck kompromissar och blir därmed en slags mix av dessa däck.

Att välja ett helårsdäck betyder att man slipper byta däck två gånger per år och att man inte behöver ha två uppsättningar med däck hemma. Enklare och smidigare. Men inte alltid säkrare. Om man bör välja helårsdäck eller inte beror helt och hållet på var man ska resa.

Väg - snö - is
Ett bra val? – Beroende på var du ska resa

Helårsdäck är mycket vanligt i Europa. Detta inte minst i länder där man framförallt kör på torr asfalt men där det enstaka dagar kan krävas lite bättre grepp. Det är lagligt att sälja dessa däck även i Sverige men rekommendationerna från flera återförsäljare är att tänka efter var man ska åka och välja däck utifrån det.

De som exempelvis enbart kör i Stockholm kan välja dessa däck. Detta inte minst med tanke på att dubbdäck är förbjudet att använda i vissa delar av staden. Dessutom blir det extremt sällan så mycket snö att dubbdäck behövs för att man ska ta sig framåt. Ett lysande undantag är däremot snökaoset 2016 då tusentals fastnade i långa bilköer efter att det snöat extremt mycket på ovanligt kort tid.

En rekommendation är att helårsdäck enbart används om man bor i södra Sverige där vintrarna innebär kyla men inte speciellt mycket snö och is på vägarna. Ska man köra på vägar där det förekommer is och snö bör man istället välja dubbdäck. Nästan oavsett vilket test man läser så visar det att dubbdäcken har betydligt bättre fäste på dessa underlag.